Z-vzor rozloženia (angl. Z-pattern layout) je dizajnový princíp, ktorý odráža spôsob, akým používatelia prirodzene prechádzajú očami po webovej stránke v tvare písmena „Z“. Začína v ľavom hornom rohu, pokračuje horizontálne doprava, potom diagonálne k ľavému dolnému rohu a opäť horizontálne doprava. Tento vzor pomáha efektívne usmerniť pozornosť na kľúčové prvky stránky, ako sú logo, navigácia a výzva k akcii, čím zvyšuje angažovanosť a konverzie.
Základy Z-vzor rozloženia
Z-vzor v užívateľskom správaní funguje tak, že oči používateľa sledujú cestu v tvare „Z“ pri prezeraní stránky. Začínajú v ľavom hornom rohu, kde je často umiestnené logo, prechádzajú doprava k navigácii, potom diagonálne k hlavnému obsahu a nakoniec k výzve k akcii v pravom dolnom rohu. Tento tok umožňuje efektívne odovzdať informácie a udržať pozornosť používateľa.
Z-vzor je efektívny v webdizajne, pretože zodpovedá prirodzeným čitateľským návykom používateľov v západných kultúrach. Umožňuje strategicky umiestniť dôležité prvky tam, kde ich používateľ pravdepodobne uvidí. Tým sa zvyšuje pravdepodobnosť interakcie s obsahom, zlepšuje sa používateľská skúsenosť a podporujú sa konverzie prostredníctvom lepšieho usmernenia pozornosti.




















































































